Finn time til oppføging av din MammaMage direkte i min timebok på nett

MammaMage

Under og etter graviditet skjer det store endringer i kroppen. Funksjonen i området rundt bekken, mage og rygg forandres.
I løpet av graviditeten tøyes magemusklene ut i takt med at barnet vokser. Det er både nødvendig og helt naturlig. Jo mer magen vokser innenfra, desto mer påvirkes magemusklene, bukhinnen og bindevevet som ligger rundt musklene. De dype magemusklene tøyes sammen med øvrige strukturer og blir etter fødsel lange og slappe som et gammelt gummibånd.
De ytre magemusklene flyttes til siden når magen vokser. Musklene fester inn i et bredt senebånd i midten (linea alba) Når dette båndet dras for mye fra hverandre kalles dette en diastase. Les mer her

Diastase


Når de ytre magemusklene på høyre og venstre side av kropppen blir presset til siden så separerer de. Denne seperasjonen kalles rectus diastasis og er helt naturlig for å kunne gi plass til barnet i magen. Ved separasjonen dras bindevevet på fremsiden av magen ut og fortynnes og blir svakt. Med høye nivåer av graviditetshormoner i kroppen (relaxin og progesteron) øker risikoen for at bindevevet fortynnes altfor mye. Graviditetshormonene gjør at bindevev i kroppen blir mykere og mer elastisk og mister evnen til å stabilisere som vanlig. Relaxinnivåene kan fortsatt være høye flere uker etter fødsel.

En diastase kan gi
- smerter i ryggen
- dårlig evne til å stabilisere magen
- mage- og tarmproblemer
- utstikkende mage

Risikoen for diastase øker med antall graviditeter, og den forverres om du ikke gjør noe med den separasjonen du allerede har.
Den kan lege seg selv de første åtte ukene etter fødsel. Dersom den ikke gjør det kan trening av dyp magemsukulatur være nyttig.

Illustration: Katarina Woxnerud, Therese Krupa Syllner
Tekst: oversatt fra mammamage.se
Tenk på:
- jo dypere separasjon
- jo bredere separasjon
- jo lengre separasjon
... desto lengre tid kan du behøve for å få tilbake bra kontroll

Oppfølging med Naprapat Ina Barsnes

Jeg har gått utdannelsen i MammaMage og er sertifisert MammaMage-trener.
Jeg kan hjelpe deg å få tilbake kontakten med dyp magemuskulatur og utfordre deg på det nivået som du er. Jeg kombinerer ofte manuell behandling og oppfølging med øvelser og hjemmetrening.

Det jeg synes er viktigst er at vi finner øvelser der du klarer å ha god kontakt med dyp magemuskulatur og har god teknikk før vi går videre.
Det er mulig med oppfølging en-til-en eller i små grupper.

Ta kontakt om du lurer på om du har en diastase eller kontroll på dyp magemuskulatur.

ina@motus365.no / 930 15 798 / 55 70 70 36

Applikasjon på mobil for egentrening


Du kan laste ned app til mobilen din for egentrening.
Progresjonsbasert treningsprogarm i 7 ulike nivå.

Videoer og beskrivelser av øvelser.

Forum for MammaMage. Inspirasjon, spørsmål og erfaringer





Et forum på Facebook hvor du kan stille sprøsmål, høre andres erfaringer eller få gode tips!